söndag 30 maj 2010

Uppsamlingsinlägg

Underbara försommar! Jag har hunnit koka min rabarber, lime och vanilj- sylt och ätit de första färskpotatisen med sill och ägg samt massor med sparris i alla former! MUMS!

Det enklaste sparris tipset är att man rostar pinjenötter, hyvlar parmesan över ny kokt sparris och sedan ringlar på balsamico. Jag har de senaste gångerna använt mig av vit balsamico.

Annars har jag samlat inspiration i mina kokböcker, det riktigt kliar i fingarna befinna sig i köket men jag har blivit nattmurvel igen så man missar minst ett mål mat om dagen..vilket resulterar i mindre matlagning..

Annars har jag använt mig av den goda ankbuljongen som jag fick av mamma. Jag gjorde en enkel roux, dvs smälter smör och sedan får lite mjöl koka med och sedan späder man med ankbuljonen och det får koka upp. Hade lite grillad kyckling i frysen och färska chaminjoner i kylen, och en skvätt grädde förskönade denna sås som jag serverade till pasta och rev lite parmesan över. Som Amanda Hesser poängterar i "Middag med mr Latte" så ger ankbuljongen såsen samma fyllighet som en demiglace.

Har även testat att göra en tårta som jag har tänkt att prova länge nämligen en Rokochoktårta med zabaione - och mascarponefyllning och en expresso + rom sirap. Med hallon och pistagenötter på så såg den ut som en dröm.

Ikväll så jag nog lyxa till det och leta fram mina bästa kokböcker och koka en kopp te och kura ner mig under en filt och bara läsa och njuta. Inspirationssamling när det är som bäst. Sedan så brukar jag anteckna de recept jag vill testa i en rosa anteckningsbok.

Måste tipsa om en sak, jag hr nyligen blivit ägare till en iPhone och jag förskaffat en applikation som jag verkligen gillar, det är Jamie Oliver app som ger förslag på 50 nya rätter som tar ca 20 minuter att tillaga. Perfekt för de dagarna man inte har någon inspiration.
Ha det så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar