fredag 21 maj 2010

Anka vanka

Jag blev så stolt i onsdags förmiddag. Min mamma ringer och säger "jag har fått tag i en anka. Har du ett bra recept?" Jag säger på en gång "jag har ett recept blir bra, då kokas och stekts ankan." Det betyder mycket för mig att mamma frågar mig om recept då hon brukar vara den man ringer om man vill ha recept på något.. Mamma fick receptet på anka med ingefära och det blev en stor hit.

1 anka
1 gul lök (skalad och halverad)
2 stjälkar blekselleri, skurna i 7 cm stora bitar
2 tsk malen ingefära
1 1/4 dl socker
1 1/4 dl soja
1 tsk salt
1 1/4 dl sherry (men mamma använde konjak)

1. Dag 1. Fyll ankan med lök och selleri. Lägg ankan med bröstsidan upp i en stor kastrull och fyll på med vatten upp till halva ankan . Tillsätt ingefära och låt koka upp. Täck med lock och sjud på svag värme i ca 1 timme.
2. Vända på ankan så att bröstsidan hamnar nedåt. Tillsätt socker, soja och salt. Sjud i ytterligare 1 timme. Vänd på ankan och sjud i ytterligare 1 timme tills att köttet är mört. Ta upp ankan ur spadet och låt svalna. Förvara spad i en bunke och anka i kylskåpet till nästa dag.
Dag 2. Skrapa bort fettlagret som har bildats på ankbuljongen. Ta ankan ur kylskåpet och låt den bli rumstemperarad. Lägg ankan i en ugnsform och häll på sherrry och 2 ½ dl buljong av ankan. Ställ den i en 200 grader varm ugn. Ös ankan då och då. Stek ankan i 30 - 45 min. Ankan är färdig när den är genomvarm och har ett knaprigt, brunt skal.

Frys in resten av bujongen är mitt tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar