söndag 16 maj 2010

Födelsedag i Trosa

Gårdagen började med en promenad i Trosa och då hamnade vi på Kutters konfekt. De hade smaksatta drickchokladgranulat med hallon, mocca och mint. Eftersom hallon och choklad är en oslagbar kombo så köpte vi en påse att ha med hem.

Lunchen lunchade jag på Tullgarns orangeri och min utsikt under lunchen var Per Mobergs hus..Jag såg inte Moberg men jag tror att jag såg hans fru.



Lunchen var var orangeriets buffe, mycket vällagad med lagom mycket rätter. Fläskfilen var underbar i makens tycke men jag föredrog pastan med räkor.



Sedan flanerade vi runt i slottsparken och försökte räkna fönsterrutorna på slottet. På hemvägen hade maken hittat en gårdsbutik..det blev att vi köpte lite honung där..

När vi kom tillbaka till Trosa slappade vi i våran svit och sedan gick vi och födelsedagsfikade på Tre små rum. Prinsesstråta blev det. Enda besvikelsen var kaffet. Jag beställde en latte mot bättre vetande och såg att den kom från en slags kaffemaskin..smakade hemskt.



Vi gick en promenad på stan och jag snubblade över vackra lattemuggar från Green Gate, två stycken fick följa med hem. Innan vi gick tillbaka till vårat B&B så satt vi på en parkbänk vid ån och njöt av värmen och solskenet. Senare på kvällen så gick vi ner till hamnen och hamnade på Trosa Hamnkrog. Delade på en skärgårdslåda med rökta räkor, räkor, räkröra och böcklingmousse. Sedan hade de wallenbergare med potatispuré, små ärtor och rårörda lingon..den var himmelsk..sedan till efterrätt blev det en cappuccino-pannacotta med italiensk maräng (som tyvärr hade varit på pannacottan förlänge så konistensen var nästan vattning inte lyxigt fluffig som den bör). Tyvärr så var jag för upptagen med att njuta av maten så jag hann inte ta några bilder..

Det var en underbar födelsedag och vi hade tur med vädret, 25 grader varmt och solsken hela dagen. Idag när vi lämnade Trosa så regnade det..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar