tisdag 15 november 2011

Ny början..ny titel

Efter över ett års tystnad så är jag redo att fortsätta blogga igen. Jag har under året varit med om en berg och dalbana, som kallas livet. Nu är jag själv mamma till ett mirakel som har fått mig att inse att jag måste fortsätta med mina intressen dock inte i samma utsträckning som förut.

Jag har hamstrar inspiration och nu känns det som jag kommer att explodera om jag inte får börja exprimentera i köket. Vardagsmaten får nu vara enkel, närande och lätt att dubblera, för att min man och jag ska få rester över att bara värma till lunch.

Den senaste tiden har jag fått pippi på ärtpureé, med lax och knaperstekt bacon. Recpetet är så enkelt att jag knappt vill kalla det ett recept.. =)

Stek bacon i bitar, i fettet som blir kvar i pannan steks laxbitar med salt och peppar, ev en liten gnutta chilipulver. Under tiden så kokas en valfri mängd av frysta gröna ärtor med en vitlöksplyfta i några minuter. Efter kokning hälls vattnet av och ärtorna samt vitlöken mixas med en klick creme fraishe, salt och peppar. Smaka av kryddningen. Servera den korallröda laxen med det gröna ärtmoset samt de rosaröda bittarna av bacon och tallriken ser ut om en färgpalett.

Receptet kommer från Nigellas första serie som tv 4 köpte in, nämligen "Nigella - kort och gott". Recpetet skrev jag ut som 16 åring och först nu tio år senare så är jag full av lovord för recpet som inte kan kallas ett recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar