tisdag 24 augusti 2010

Tillbaka efter blogguppehåll

Jag ber om ursäkt att jag inte har bloggat på ett tag men jag har behövt min energi på andra håll då det är allvarlig sjukdom i familjen. Men nu är jag tillbaka med en hel del uppslag och tips till andra matintresserade personer.

Jag har hunnit med att vara några dagar på Gotland. Detta är min absoluta favoritö och de har så stolta mattraditioner att jag nästan blir tårögd av lycka. Under min vistelse har jag ätit saffranspannkaka, salmbär, Gotländsk pyttipanna och något som heter glödhoppa med mera. Glödhoppa är kött som man först har kokat tills det nästan faller i bitar och sedan så panerar man den med senap och ströbröd och sedan steker man den i en glödhet panna. MUMS!!

När man är i Visby får man verkligen inte missa Visbyglass och deras underbara saffrans och honungsglass..Sedan får man inte missa Krusmyntagården (deras pastakrydda är helt suverän) och Kränku tebutik (mitt absoluta favoritte är Munkte, även Hansablandningen är god), jag råkade komma hem med 12 stycken olika teblandningar så nu har jag te för ett bra tag framöver..

Resturangmässigt så blev det inte så många besök då vi hade världens underbaraste kök i stugan. Men vi hann med creperie ooch kan verkligen rekommendera deras galette (helt sjuktgoda bovete "pannkakor" med olika smäksättningar och fyllningar) och sedan blev det en trip down memorielane med ett besök på Rosenården som har en helt spekatulär utsikt över en en kyrkoruin..men deras mat är helt underbar också.

Ok, känner att jag har mer att berätta men detta får bli en annan dag då jag böjar känna att sängen kallar på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar